" /> " />

Mitä voisimme oppia Etelä-Savosta?

14.08.2020

Kävimme tutustumassa, kuinka lähiruoka, perinteet ja matkailu on tuotteistettu Etelä-Savon puolella ja voisiko näistä mahdollisesti saada hyviä vinkkejä Pohjois-Savon yrityksille. Etsimme muun muassa esimerkkejä lähiruoan hyödyntämisestä matkailussa ja paikallisten tuottajien nostamisessa esiin.

Matkalle lähti mukaan European Region of Gastronomy 2020-21 hankehenkilöstöä, joilla on hyvin vahva ja intohimoinen suhde jo valmiiksi lähiruokaan ja kulttuuriin. Retki toteutettiinkin pääsääntöisesti omakustanteisesti, sillä kiinnostus aihetta kohtaan oli suurta.

RAPION MYLLY

Ensimmäisenä pysähdyimme Juvan kupeessa Rapion Myllylle, jonka kaunis ja ainutlaatuinen miljöö teki heti vaikutuksen. Myllyllä on osattu hyödyntää ympäröivä luonto ja tuotteistaa myllyssä jauhetut jauhot kahvilatuotteiksi. Myllyn omistajien pettämätön visuaalinen silmä ja yksinkertaisten ja arkisten asioiden nostaminen jalustalle tekivät vierailusta erityisen. Myllyn vieressä sijaitsevan kosken kuohut, hiljaisuuden polku, vieraanvaraisuus sekä omistajan suurella sydämellä ja arvot edellä tapahtuva asioihin paneutuminen jäivät voimakkaana mieleen. Leipomuksissa oli hyödynnetty oman myllyn tuotteita, luonnon omia koristeita ja lähituottajien raaka-aineita.

Alueen alkutuottajien sato jalostetaan myllyllä sekä ammatti- että kotikäyttöön laadukkaasti ja toiminta tukee hienosti myös alueen maataloustuotantoa. Samalla se, että mylly on houkutteleva vierailukohde, lisää tuotteiden myyntiä ja tukee myllyn tunnettuutta. Rapiossa panostetaan jatkuvaan kehittämiseen ja mietitään miten asioita voisi tehdä aina vain paremmin. Paikalla on ollut aikojen saatossa myös mm. kesäteatteria ja nykyään siellä keskitytään vahvemmin ydintoimintoihin. Myllyllä olisikin myös hyvä mahdollisuus  brändäytyä käyntikohteeksi, jossa nautitaan hiljaisuudesta ja luonnon rauhasta.

Rapion Myllyn tuotteiden  kohderyhminä ovat kotitaloudet ja vähittäiskaupat. Kotitaloudet on huomioitu sopivilla pakkauskoolla (800g ja 1,7 kg). Lisäarvoa tuo se, että tuotteet ovat lisä- ja säilöntäaineettomia. Viljat valitaan huolella, huonosta viljasta ei tehdä jauhoa ja tuotevalikoima on laaja aina kaurasta, ohraan sekä rukiiseen. Laadukas tuote puhuu puolestaan ja myyntivalttina on ehdottomasti aitous!

TERTIN KARTANO

Mikkelissä vierailimme Tertin Kartanolla, joka on viety tuotteistuksensa puolesta jo äärimmäisen pitkälle. Ylellisestä kartanomiljööstä on rakennettu viihtyisä matkailu- ja juhlapalveluyritys. Tuotteet ovat viimeisen päälle brändättyjä ja maistuvia. Kartanon oma tuotesarja, vanhassa navetassa sijaitseva yltäkylläisyyttä pursuava myymälä ja kaunis kartanomiljöö olivat loistokas kokonaisuus. Tuotesarjasta paistaa kartanon ylellisyys ruusun tuoksuisine eteerisine öljyineen, maustesarjoineen ja ruoka- ja lahjatavaroineen. Kaikki yksityiskohdat oli mietitty viimeisen päälle, jopa vessan käsisaippuoita myöten. Hauska oivallus oli myös muun muassa tilan oma olut nimeltä ”Karu Arki”, joka möi jo pelkästään nimensä ansiosta.

Pienenä bonuksena pääsimme myös piipahtamaan kartanon kellariin, joka pursusi mitä mielenkiintoisimpia ja erikoisimpia itse säilöttyjä kasviksia, marjoja, kastikkeita, hilloja ja yrttejä. Kellarin ansiosta Kartanon ravintolassa päästään nauttimaan oman tilan ja metsän antimista läpi vuoden. Kartanon ravintolan ruoassa oli hyödynnetty tilan omia kasviksia, villiyrttejä ja lähituottajien raaka-aineita. Lähiruoka näkyi kaikkialla selkeästi. Tilalla kasvatettiin myös ohraa, jota oli myynnissä mm. ohrasuurimoina mukaan ostettavaksi.

Kartanon esittely on valjastettu myös omaksi maksulliseksi tuotteeksi. Lyhyt 15 minuutin esittely onnistuu muun työn ohessa ja siitä saadaan heti lisätuloja.

Tertissä saimme nauttia hetken aitoa kartanoelämää!

KENKÄVERON PAPPILAMILJÖÖ

Kenkävero sijaitsi vain kivenheiton päässä Tertin Kartanolta ja sen historia on erikoisuudessaan häkellyttävä ja osattu tarinallistaa hienosti osaksi paikan nimeä. Entisaikojen pappila on kokenut välissä koviakin aikoja ja ollut purku-uhan alla, kunnes paikallinen käsityöyhdistys onnistui pelastamaan tämän upean kohteen. Puupappilasta löytyy kahvilan lisäksi leipomo, myymälä, puutarha, saunakabinetti ja koruateljee. Kokonaisuutta ympäröi kaunis puutarha, josta keittiö hyödyntää yrttejä. Pihapiirissä laiduntaa lampaita ja kanoja. Lapsia kiinnostaa varmasti pihassa oleva Joulupukin kesämökki, jonka hauskat, tarkasti mietityt yksityiskohdat saavat hymyn jopa aikuisenkin kasvoille. Vinkki: Joulupukin kesämökissä voi jopa halutessaan yöpyä!

Kenkävero oli matkailijan näkökulmasta monipuolinen juuri puutarhan ja eläinten ansiosta. Myös myymälän valikoima oli laaja ja paikassa näkyikin Taito Itä-Suomen vahva panostus kohteeseen. Siellä on yhdistetty kokous- ja juhlatilaan luovien alojen toimijoita, mikä pitää kävijöiden mielenkiintoa yllä. Havaintona oli, että juuri tuo kohteen ja paikallisten tuotteiden myynnin yhdistäminen tuo lisäarvoa. Myymälässä oli kyllä muidenkin tuotteita mm. kotimaisen Papu -merkin vaatteita. Vastaavaa yhdistelmää ei Kuopiosta tai Pohjois-Savosta löydy.

Kenkäveron vetonaulana toimi myös oma leipomo ja kahvio, jonka tuotteet olivat kauniisti esillä ja nautittavissa tuoreiden kukkien ja kauniin miljöön keskellä. Kenkäveron maksullista esittelyä on myös saatavilla lyhyenä ja pidempänä versiona ja sen mielenkiintoista historiaa kuunteleekin mielellään. Viihtyisä ja monipuolinen pysähdyspaikka!

TEAHOUSE OF WEHMAIS

Juvalla sijaitseva Teahouse of Wehmaisissa on osattu yhdistää kartanohistoria, ravintolatoiminta ja maatalous (toimiva luomumaitotila) käyntikohteeksi. Teahouse profiloituu voimakkaasti teen kautta, mutta on silti mainettaan monipuolisempi. Se on esimerkiksi kokoustilana erittäin suosittu kohde Etelä-Savossa. Juuri uudistettu äärimmäisen kaunis ravintolasali ja ihastuttava myymälä saavat viipymään pidempäänkin. Samalla voi käydä kurkistamassa lypsylehmiä ja nauttia rauhallisesta maalaismaisemasta.

POHJOIS-SAVON HELMET

Ehkä suurin opetus reissusta oli, että alueen elintarvikkeiden ja kohteiden tuotteistamisessa ollaan himpun meitä edellä, mutta meiltä löytyy potentiaalia yhtälailla. Etelä-Savossa on ymmärretty verkoston ja yhteistyön voima, jossa tuetaan toinen toista. Onneksi Pohjois-Savossakin olemme alkaneet huomaamaan, että yhdessä olemme enemmän! Terttiä ja Kenkäveroakin ovat vieneet eteenpäin alueen isot kulttuuritapahtumatoimijat, jotka tuovat kävijöitä alueelle ja myös näihin kohteisiin. Vaikka Mikkeli sijaitsee pari tuntia lähempänä Helsinkiä, niin Kuopion sijainti viitostien varrella on mahdollisuuksia täynnä. Nyt on hyvä aika nostaa vähintäänkin yhtä upeat kohteemme esille, jotta mahdollisimman moni ohikulkija haluaa pysähtyä ja tutustua myös Pohjois-Savon todellisiin, vertaansa vailla oleviin helmiin. Tuotteistamalla ja yhteistyöllä voimme tehdä itsemme entistäkin näkyvämmäksi ja houkuttelevammaksi!

VINKIT YRITTÄJILLE:

  • Tarinallista - Kerro yrityksesi tarina kävijälle. Luomalla ydintarinasi tuet liiketoimintasi tavoitteita. Mistä haluat että teidät muistetaan?
  • Tuotteista - Kerro, mitä palveluja tai tuotteita teillä on ja miten niitä voi ostaa. Ideoi uutta, mille voisi olla kysyntää. Mitä tarinaa tuotteesi kertovat? Mitä haluaisit itse ostaa kotiinviemisiksi?
  • Kiinnitä huomiota visuaalisuuteen - Hyvät kuvat ja videot palveluista sekä tuotteista ovat tärkeitä. Lisäksi miljööllä on merkitystä! Ovathan nurkat kunnossa? Visuaalinen markkinointi on hiljainen myyjä, joka inspiroi ja houkuttaa uusia asiakkaita.
  • Muista lisämyynti - Ehkä tarjoat jo jotain, mistä asiakkaat olisivat valmiita maksamaankin, tai onko toimintaasi liitettävissä jokin muu hyvä tuote tai palvelu, joka palvelisi kokonaisuutta?
  • Monipuolisuus - Avarra katsetta, ole avoin ja ota huomioon asiakkaiden toiveet ja tarpeet.
  • Aitous ja yksinkertaisten perusasioiden korostaminen - Aina ei tarvitse keksiä uutta, vaan paluu asioiden alkulähteille voi olla joskus paikallaan. Meille arkiset asiat voivat olla toiselle elämys. Mitkä ovat kätketyt aarteesi?
  • Tuo persoonasi esiin - Juuri sinä yrittäjänä olet tärkeä ja kiinnostava asiakkaan näkökulmasta.
  • Verkostoidu ja tee yhteistyötä myös toimialarajojen yli. Ota myyntiin paikallisia tuotteita, markkinoi myös kumppaneita, yhdistä voimat muiden yrittäjien ja toimialojen kanssa.
  • Näkykää ja kuulukaa – Seisokaa ylpeänä oman tuotteen tai palvelun takana ja kuuluttakaa asiaa monikanavaisesti ja rohkeasti. Vaatimattomuus kaunistaa, mutta ei tässä kohtaa! Huolehtikaa myös siitä, että digitaalinen markkinointi on kunnossa ja yrityksen palvelut ovat löydettävissä vaivattomasti verkosta.

Lisätietoa hankekokonaisuuden sivustolla:

www.tastesavo.fi

Hannaleena Uhlbäck-Ropponen, TKI-asiantuntija, Savonia ammattikorkeakoulu
Taina Laitinen, Tuottaja ja tapahtumakoordinaattori, Pro Agria & MKN Itä-Suomi
Hanna Kyrölä, TKI-asiantuntija, Savonia ammattikorkeakoulu

Niina Vänttinen, Viestintäasiantuntija, Pro Agria & MKN Itä-Suomi

Henna Lehikoinen, TKI-asiantuntija, Savonia ammattikorkeakoulu

Kommentoi


Viimeisimmät

Seuraa