Kuluttajat arvostavat lähiruokaa

01.07.2020

Kuluttajat arvostavat omassa maakunnassa tuotettua lähiruokaa

Savolaisuus on makuasia –hanke teki sosiaalisessa mediassa kyselyn, kuinka lähiruokaa arvostetaan tällä hetkellä maakunnassamme. Tulokset olivat positiivisia, mutta parannettavaa löytyy muun muassa lähituotteiden saavutettavuuden ja löydettävyyden kanssa. Työnsarkaa siis riittää alkutuottajien esille nostamisessa sekä tuotteiden esillepanossa niin päivittäistavarakaupoissa, tukuissa kuin myös ravintoloissakin.

OSTOPÄÄTÖS

Lähes 70 %:lle vastaajista oli tärkeää tai hyvin tärkeää, että kulutettu ruoka on tuotettu omassa maakunnassa. Suurimmalle osalle tärkeintä oli kuitenkin se, että ruoka on ylipäätänsä tuotettu kotimaassa ja se on laadukasta ja tuoretta. Lähellä tuotettu vaihtoehto valittiin kuitenkin yli kolme kertaa useammin kuin esimerkiksi luomuna tuotettu. Vastaajat olivat myös hyvin hintatietoisia ja heistä lähes puolet arvostavat kohtuuhintaisia vaihtoehtoja, kun taas tuotteen brändillä ei ole juurikaan merkitystä. Vastaajista 95% ostaa jo omassa maakunnassa tuotettua ruokaa, koska haluavat tukea pientuottajia ja arvostavat lähituotteiden tuoreutta, makua, puhtautta sekä tuotteen jäljitettävyyttä.

SAAVUTETTAVUUS

Suurin osa ostaa lähituotteet päivittäistavarakaupoista, kauppatorilta ja kauppahallista, mutta paikallisia Reko -rinkejä osaa hyödyntää jo lähes 25% vastaajista. 64% vastaajista kertoi, että he ostaisivat lähiruokaa enemmän, jos se olisi merkitty selkeämmin kaupoissa ja ravintoloiden menuissa ja se olisi ylipäätänsä helpommin löydettävissä. 40% toivoi sen olevan hieman edullisempaa ja 30% toivoi lähiruokatoreja muuallekin kuin keskustoihin.

VASTUULLINEN VALINTA

Kuluttajat haluavat tukea valitsemillaan lähituotteilla maakunnan työllisyyttä, elinvoimaisuutta, omavaraisuuden säilymistä ja edistää ruokakulttuurin ja perinteiden säilymistä. 75% pitää lähiruokaa myös vastuullisena valintana.

On hienoa huomata, kuinka lähellä tuotettua ruokaa arvostetaan ja sen käytön vaikutuksia oman maakunnan elinvoimaisuuteen ymmärretään myös laajemmin. Lähituotteet voivat olla joskus hieman arvokkaampia, mutta usein rahalle saa myös enemmän vastinetta maun, laadun ja tuoreuden kautta, jolloin ruokahävikkiäkin syntyy vähemmän.

Savolaisuus on makuasia -hankkeen teema on osallistaminen. Hankkeen toimenpiteet jakautuvat neljään (4) työpakettiin, jotka toteutetaan yhteistyössä paikallisten toimijoiden ja tuottajien kanssa. Tutustu hankkeeseen: https://portal.savonia.fi/amk/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/projekti-ja-hanketoiminta/projektit-ja-hankkeet?id=1258

Lisätietoja:

Hannaleena Uhlbäck-Ropponen
p. 044 785 5580
hannaleena.uhlback-ropponen (at) savonia.fi
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan asiantuntija (projektipäällikkö)

Katso lisää

Seuraa